Operativ fjernelse af visdomstand

Baggrund. Årsagen er som oftest, at visdomstanden ikke har haft tilstrækkelig plads til at bryde frem på naturlig vis, og som regel er problemet mest udtalt i underkæben. Visdomstanden kommer så til at sidde i klemme helt eller delvist frembrudt op mod tanden foran og dette kan så medføre betændelse i tandkød og underliggende knogle. Der kan også ske skader på tanden foran som følge af den uheldige placering af visdomstanden, og der kan udvikles en cyste omkring visdomstanden, som kan medføre behov for fjernelse af tand og cyste.

Kan sådanne problemer ikke løses på anden vis (skylning o. lign) bør tanden normalt fjernes.

Dette sker normalt ved en operation i lokalbedøvelse (se informationsskrivelsen ”Information om operation i mundhulen”), hvor tandkødet omkring visdomstanden skubbes til side og den knogle, som er i vejen for frembruddet fjernes, hvorefter visdomstanden kan løftes ud. For at skåne så meget af kæbeknoglen som muligt, deler man oftest visdomstanden i flere dele, før den løftes ud.

Komplikationer og bivirkninger. Visdomstanden i underkæben er som regel den, som er mest vanskelig at fjerne. Dels er knoglen her mere kompakt og rødderne kan i værste fald befinde sig tæt på følenerven i underkæben. I sådanne tilfælde kan man risikere en kortere periode med nedsat følelse sv.t. denne nerve og i værste fald blivende skade på følenerven og dermed manglende følelse i huden svarende til underlæbe og hage i den side, hvor operationen er foretaget.

En røntgenundersøgelse før operationen vil normalt kunne afgøre, hvor stor risikoen for en sådan komplikation er. Er risikoen meget stor, kan man i visse tilfælde nøjes med at fjerne kronen på visdomstanden og lade rødderne blive tilbage. Man må således sammen med sin tandlæge vurdere for og imod operativ fjernelse af visdomstanden, inden man beslutter sig for denne operation. Det skal understreges at blivende føleforstyrrelser efter fjernelse af visdomstænder er en relativt sjælden komplikation.

Komplikationer i form af hævelse, smerter og infektion efter visdomstandsoperation i underkæben følger ellers de samme regler som efter andre operationer i mundhulen, men er nok mere udtalte.

Brochure om Visdomstænder