Kroner og broer dddybning

Uddybning: Er der et alternativ til en tandkrone?

Hvad er en tandkrone?
Tænder forsynes med en tandkrone, når de er for destruerede eller ødelagte til, at det længere er muligt at opnå den fornødne styrke med en simpel fyldning. Det vil sige, når tandlægen skønner, at der er for lidt tandsubstans tilbage til at kunne bære en fyldning efter, at en gammel fyldning/cariesangrebet er blevet fjernet. Hvis en fyldning er for stor, vil den inden for ganske kort tid knække og skulle laves om. Tænder bør forsynes med en krone, når store gamle sølvfyldninger (amalgam fyldninger) enten skal skiftes på grund af, at de er utilstrækkelige, eller at sølvfyldningerne med tiden får tænderne til at knække.

Hvad er en tandbro?
En bro laves for erstatning af en eller flere tænder, hvor tilbageværende nabotænder benyttes som bropiller.

Disse bropiller korsynes med kroner, hvor der tilhæftes en tandkrone for manglende tand eller tænder

Er der et alternativ til en tandkrone?

Det afhænger af den situation, som din tand er i. Vi anbefaler altid krone på en rodbehandlet tand

Men læs mere her >>

idet undersøgelser viser, at overlevelsen for en rodbehandlet tand med krone er 5 gange længere end en rodbehandlet tand uden krone. Skal din tand have krone på, fordi den er knækket, eller fordi der er stor risiko for, at den knækker pga. meget store fyldninger eller revner i tanden, så er alternativet plastfyldninger. Risikoen ved at vælge store plastfyldninger frem for en krone er, at tanden fortsat kan knække, og er man uheldig kan den knække på en måde, hvormed det ikke er muligt at påsætte krone efterfølgende.

Hvor mange gange skal jeg komme på klinikken?
Du skal typisk komme på klinikken 2 gange, hvis alt går efter planen. Den første gang gør vi tanden klar ved at bore en lille kant hele vejen rundt om tanden. Denne kant skal kronen passe ned på. Vi tager aftryk af tanden og beskytter til sidst tanden med en midlertidig krone.

Efter 7-14 dage er kronen lavet og klar til at sættes på din tand. Dette gøres ved andet besøg. Vi kontrollerer altid kronen inden cementering både klinisk i munden og med røntgen. Passer kronen ikke helt perfekt, kan det blive nødvendigt med et nyt aftryk og en ny tid til at få den nye krone på.

Når kronen er sat fast på din tand, bliver du instrueret i, hvordan du skal holde din krone ren. Det er vigtigt, at kanten af kronen holdes ren og fri for bakterier hver dag. Ellers kan der godt komme hul under kronen, hvilket gør, at kronen og evt. tanden går tabt. De første dage efter kronen er påsat, vil du kunne mærke kronen, men efter 3-4 dage vil du vænne dig til det. Er du i tvivl, skal du kontakte klinikken.

Efter mange år kan en krone løsne sig og falde ud. Hvis alt ellers ser fint ud kan den samme krone cementeres påny. Gem derfor altid din krone hvis den løsner sig.